A TVG, imputada pola Audiencia Nacional na fraude de 'La Rueda' por organización criminal canda outras 13 televisións

Investigan o cobro por dereitos de obras apenas modificadas das orixinais que se emitían como fío musical en programas nocturnos.

Por Europa Press / Redacción | MADRID | 04/02/2020 | Actualizada ás 17:00

Comparte esta noticia

O xuíz da Audiencia Nacional Ismael Moreno decidiu este martes dirixir contra 14 entes televisivos, entre os que se atopan as principais cadeas de televisión españolas, o procedemento denominado "La Rueda", no que se investiga a suposta fraude polo que se obtiñan ingresos millonarios polos dereitos de autor de contidos musicais emitidos en programas nocturnos. O maxistrado atribúelles un delito de corrupción nos negocios cometido por medio de organización criminal.

Unidade móbil da Televisión de Galicia (TVG).
Unidade móbil da Televisión de Galicia (TVG).

As televisións investigadas son: Atresmedia, Mediaset, Canal Sur, TV Extremadura, Radiotelevisión del Principado de Asturias, Televisión de Galicia, Radio Televisión de Aragón, Televisión de Illes Balears, Radio Televisión Española, EITB, Telemadrid, Televisión Pública de Canarias, Radio Televisión de Castilla y León e a Televisión de Castilla-La Mancha.

A trama coñecida como 'La Rueda de las Televisiones' destapouse cun operativo policial en 2017 para desarticular un sistema polo que varios socios da SGAE defraudarían entre 2006 e 2011 uns 100 millóns de euros mediante o rexistro fraudulento de obras musicais.

Nesta causa investígase o rexistro de supostas modificacións de obras orixinais libres así de dereitos de autor e obras de escasa ou nula calidade postas a nome de terceiros —nalgúns casos nin sequera eran músicos—, para emitilas como fío musical en programas nocturnos de televisión e facturar por iso.

A Fiscalía da Audiencia Nacional iniciou este procedemento tras recibir denuncias formuladas por distintas asociacións e socios individuais da SGAE que puñan en coñecemento a existencia dun grupo de socios desta sociedade que desde había dez anos viñan realizando actuacións irregulares respecto ao rexistro e modificación de obras musicais.

No auto no que imputa as televisións, o titular do Xulgado Central de Instrución número 2 detalla o funcionamento desta operación e que consiste no rexistro fraudulento de supostas modificacións de obras orixinais coma se se tratasen de obras novas, sen variación algunha da auténtica e orixinal, na maior parte dos casos; noutros casos, realizábanse lixeiras modificacións respecto da partitura orixinal.

UTILIZABAN ESTUDANTES NOVOS DE CONSERVATORIOS

Eses rexistros, explica Moreno, realizábanse ben a nome dos denunciados ou persoas da súa contorna ou a nome de sociedades creadas a tal fin como cesionarias dos dereitos de autor. Esa operativa, engade o xuíz, iniciábana os investigados mediante o contacto con novos estudantes de obras clásicas en conservatorios a quen se lles ofrecía aparecer en televisión interpretando algunha desas obras.

Con posterioridade, os denunciados rexistraban a obra emitida en televisión como arranxo seu "xa sexa cambiando o título, xa sexa realizando lixeiros arranxos e cobran os dereitos de autor devengados cando en realidade a obra é a clásica orixinal sen ningún tipo de variación". As cantidades aproximadas que estaría a ingresar o grupo de investigados roldarían os 20 millóns de euros anuais.

O instrutor apunta que os investigados poderían estar a actuar en conivencia con traballadores de produtoras de televisión, de tal maneira que "abonarían a estas comisións para que o seu repertorio se difundise en horas nocturnas, con preferencia a outras obras". Do mesmo xeito e para evitar ser detectados e aparecer sempre os mesmos beneficiados cedían os seus dereitos de autor a familiares, cónxuxes, fillos ou creando sociedades ou produtoras.

POSIBLE RESPONSABILIDADE PENAL DAS TELEVISIÓNS

O xuíz baséase no informe do fiscal no que pide as imputacións e explica que a actividade delituosa "non podería desenvolverse sen a actuación concertada coas diferentes cadeas televisivas nas que se emiten os repertorios musicais que xeran os referidos beneficios económicos, que estarían así actuando en conivencia cos ata agora investigados, por canto a súa intervención estaría dirixida a recuperar parte do diñeiro que abonan anualmente á SGAE polo uso do repertorio dos investigados".

A orixe da actuación denominada "retorno", continúa o maxistrado, atópase na creación por parte das televisións de editoriais musicais coas que pretendían rebaixar o diñeiro que pagan anualmente á SGAE.

A final de ano, se as cadeas rexistran cancións que eles mesmos emiten deben cobrar unha serie de dereitos de autor que rebaixan substancialmente a cifra total que abonan á sociedade de autores. Eles adoitan quedar co 50% deses dereitos. O outro 50 por cento é o que dá entrada a compositores, intérpretes, produtores e empresas cesionarias que se reparten porcentaxes desa parte restante.

O auto do xuíz considera que a responsabilidade penal que poida imputarse ás persoas encargadas das áreas das televisións que realizaron as negociacións e aos investigados ata o momento, tamén debe transcender "aos entes televisivos implicados nos que eran reproducidos os repertorios musicais en cuestión".

Neste sentido argumenta "que non activaron nin aplicaron protocolo algún dirixido a evitar a comisión de feitos delituosos, nin implementaron eficazmente mecanismos de control ou reacción idóneos para detectar as actuacións criminais cometidas no seo das súas corporacións, permitíndose así a emisión de repertorios musicais non con criterios de calidade, obtención de audiencias ou outros fins lícitos para tales entes televisivos, senón cun obxectivo de carácter defraudador".

A resolución sinala que as dilixencias practicadas ata o momento revelan a inexistencia de mecanismos de prevención "dirixidos a instaurar unha cultura de respecto á legalidade vixente. Así mesmo, estes indicios evidencian unha transgresión radical da legalidade e unhas condutas que atacaron gravemente a libre e recta competencia na contratación".

Por todo iso, Moreno conclúe que existen indicios de que os entes televisivos participaron na omisión destes feitos, non como un mero instrumento do delito "senón auténticos suxeitos de dereitos e obrigacións, e por tanto deben adquirir o status xurídico procesual de investigado cos dereitos e garantías inherentes ao mesmo".

Comparte esta noticia
¿Gústache esta noticia?
Colabora para que sexan moitas máis activando GCplus
Que é GC plus? Achegas    icona Paypal icona VISA
Comenta
Comentarios 1 comentario

1 Marquiños

Daquela, 2006, era director financeiro da CRTVG o actual asesor da ministra de Traballo señora Díaz.