Por Marcos Pérez Pena | | 13/01/2011
Nos seus primeiros 18 meses de goberno Núñez Feijoo puxo en marcha un novo plano eólico igual de malo (ou peor) que o do BNG, aprobou unha nova Lei do Solo que o desprotexe aínda máis, estendeu as zonas habilitadas para a instalación de plantas acuícolas, aprobou unha moi criticable Lei de Augas, e por suposto mantén as Reganosas, minas a ceo aberto e minicentrais que o bipartito consentiu. E onde están os colectivos sociais na defensa do medio ambiente, dos espazos de alto valor ecolóxico, do litoral? Todo isto debería ser suficiente para que as loitas medioambientais fosen o cerne da oposición a Feijoo. Houbo neste ano e medio, é certo, unha mobilización continuada en defensa da sanidade pública, unha protesta significativa (pero que se foi esfarelando) contra o decreto do ensino e unha folga máis ou menos xeral que se dirixiu principalmente contra Zapatero. É isto suficiente? Onde están os movementos sociais? Onde está a esquerda? Dá a impresión que a oposición acusa aínda o golpe do 1 de marzo de 2009. Como un boxeador noqueado dá voltas ao redor do ring, procurando antes que nada manterse en pé, mentres Feijoo aumenta a súa diferenza. A sociedade civil galega, pouco activa e pouco organizada en por si, atópase moito máis feble e máis desconectada do que estaba durante o goberno bipartito e tamén durante os gobernos de Fraga ou durante os anos oitenta e a Transición.
Hai varias explicacións para isto. Na sociedade galega, tan pouco activa, os partidos políticos seguen sendo imprescindibles, parece ser, para liderar as mobilizacións sociais; pero os dous partidos da oposición atravesan un moi mal momento. Ademais, existe unha desconexión crecente entre os dous partidos do centro-esquerda galego e a sociedade civil, motivada pola decepción xerada pola xestión do bipartito e o traballo feito nos concellos, pero tamén por un ambiente xeral de desafección cos partidos políticos. O 2005 consumouse un traballo que partidos, sindicatos e colectivos sociais, a esquerda galega, realizaron durante anos: o primeiro goberno de esquerda saído dunhas eleccións en Galicia, a oportunidade de poñer en marcha un proxecto de país e unha forma diferente de gobernar e de relacionarse coa sociedade. O resultado, sendo obviamente mellor do que coñecíamos e do que hoxe vemos, foi decepcionante, sobre todo pola escasa ambición do novo proxecto de país, pola submisión aos poderes tradicionais, pola deficiente coordinación interna e pola continuidade de prácticas e actitudes. Pasáramos media vida agardando a Godot e resultou que Godot era unha cousa bastante mediocre. É posible que a ausencia desa esperanza de cambio ou o seu escaso atractivo para a sociedade galega máis activa, estea desactivando a mobilización social. Pierre Bourdieu escribiu sobre o vínculo que se establece entre o colapso da confianza e a decadente vontade de compromiso político e acción colectiva: a habilidade de facer proxeccións de futuro é a condicion sine qua non de todo pensamento transformativo e de todo esforzo por reexaminar e reformar o estado actual das cousas
Por outra banda, hai que ter en conta que 'a esquerda social' non é un ente metafísico, está formado por persoas, persoas que constrúen as súas redes, as súas mobilizacións e as súas propostas alternativas de sociedade gastando horas e cartos que sacan de onde poden. Digo isto porque en Galicia hai 250 mil persoas no paro, moitas máis en situacións laborais moi precarias, ademais dun pesimismo xeneralizado sobre o futuro económico inmediato, e iso paraliza a acción social. Os ascensos electorais das formacións de esquerda (real) ou o aumento da súa incidencia social a través dunha mobilización xeral da sociedade adoitan coincidir con mudanzas bruscas do clima económico (ben con transicións de situacións de crise a fase de recuperación, ou todo o contrario), pero contrariamente ao que se podería pensar, a esquerda ten grandes dificultades para mobilizar á poboación en situacións prolongadas de crise e paro. O canto peor, mellor non funciona para a esquerda. O paro masivo debilita a clase traballadora, cando menos dende o punto de vista da súa capacidade de mobilización sobre unha base económica. O mesmo que a destrución dos instrumentos e garantías do Estado do Benestar en lugar de provocar unha reacción de rebeldía nas clases medias e baixas déixaas desarmadas.
O problema é que en certa forma dá a impresión de que hai que partir de cero, de que o traballo realizado dende a Transición, a lenta creación de estruturas sociais e de redes, foi desbaldido polos partidos de esquerda ou simplemente debilitouse pola falta de relevo. Cómpre actividade real na base, novas iniciativas que supoñan unha alternativa real ao sistema, como a Banca Ética, traballo colaborativo e en rede entre os sindicatos de asalariados, organizacións ecoloxistas, redes de comercio xusto, cooperativas e sindicatos agrarios, rachando os tabiques entre organizacións e loitas (aí está o gran traballo transversal que está a realizar nos últimos tempos o Sindicato Labrego Galego). Cómpre traballar coas comunidades realmente existentes, apoiar os seus procesos de relación e de mobilización, como se fixo en Mehá, en Quilmas, en Merexo. Non podemos partir dun programa pechado, o programa hai que construílo partindo das necesidades da xente e dos seus problemas cotiáns, o que temos que facer é organizar capilarmente á xente, como sempre lembra Alexandre Carrodeguas. Cómpre entender tamén que vivimos nunha sociedade distinta, na que os mecanismos de mobilización social son diferentes aos dos anos oitenta, unha sociedade máis líquida e dispersa, pero ao tempo máis interconectada, ou con maiores posibilidades de interconexión, se se saben utilizar.