La democracia sustantiva

Por Manuel Baltar | | 08/01/2011

  • menéame
  • Chuzar
  • Do Melhor
  • Cabozo
  • del.icio.us

Considero inapropiado adjetivar la democracia. Un concepto que se ha visto rodeado de calificativos (participativa, representativa, electrónica..) que contribuyeron a restarle la entidad contundente que le pertenece per se. Por esa razón creo conveniente, transcurrido el primer decenio del siglo XXI y contando ya con amplia experiencia de esta forma de gobierno, y en la antesala de un proceso electoral como el que se resolverá el próximo veintidos de mayo de 2011 -comicios municipales en toda España y autonómicos en trece comunidades-, aportar una serie de ideas que dotarían a la “democracia” de ese carácter sustantivo que precisa para reafirmar su papel. Sobra decir que, en la actual coyuntura socioeconómica, cualquier apunte político merece ser considerado sin banalizarlo apriorísticamente.

Se trata de una serie de reflexiones, siete en concreto, que persiguen que el concepto de gobierno “del pueblo, por el pueblo y para el pueblo” encuentre verdadero acomodo en la praxis política del escenario español de las próximas elecciones locales.

 La primera: la política 3.0, una realidad que nos supera. Hoy en día la política real, la del ciudadano de la calle, discurre también por las autopistas de la información. Los portales web, las redes sociales, las páginas de las fuerzas políticas...son excelentes vehículos para la transmisión de ideas, quejas, propuestas o comentarios, perfectamente válidos para perfeccionar la actuación política, tanto las cuestiones de fondo -programas electorales o foros de debate sobre asuntos de actualidad- como los aspectos formales -la comunicación de los políticos y de los partidos a los que pertenecen-. Es crucial la posibilidad de operar en este ámbito con el amparo del anonimato, actitud que, con aspectos positivos y negativos, constituye una puerta abierta a planteamientos sobre los que no cabe la censura previa. La imaginación al poder.

La segunda: la participación en la elaboración de los programas electorales. Existe la creencia dominante de que los principios y objetivos de los partidos políticos en cada convocatoria electoral proceden de sesudos análisis de grupos de “notables”, pertenecientes a los cuadros de la formación, que se limitan a revisar viejos planteamientos y desechan ideas renovadas o frescas que pudieran surgir de la sociedad civil que por supuesto carece de portavoces o representantes en esos comités “de sabios”. Aproximándose las elecciones municipales propongo que se pongan en marcha “talleres de ideas” entre ciudadanos que sean elegidos para formar parte de los mismos al azar, por puro sorteo, como el que se realiza para formar parte de las mesas electorales. Que sea el ciudadano elegido el que acepte o rechace esa propuesta para participar pero que todos tengamos la posibilidad de ser llamados, indiscriminadamente, para aportar nuestra visión sobre los asuntos que consideremos de interés.

La tercera: que nuestro voto vaya más unido al resultado final de la gestión política. Que el ciudadano tenga más elementos de juicio a la hora de emitir su preferencia política, otorgándole mayor información que la estrictamente necesaria y tradicional en los momentos previos a una elección. Posiblemente votaríamos de forma diferente si supiéramos que, en caso de no obtener mayoría absoluta nuestro partido político preferido, cuál sería el régimen de alianzas con otras formaciones al que estaría dispuesto a llegar. Se trata de que nuestro voto sea depositado en la urna con mayor precisión en el diseño político posterior. Que nos expliquen los partidos políticos, los candidatos, con quién pactarían y con quién no, explicando los motivos.

La cuarta: que nuestro voto sea emitido teniendo en cuenta los puntos principales y secundarios del programa electoral que elegimos. Saber qué propuestas electorales son irrenunciables -y por lo tanto dispuestos a ejecutar en los cuatro años de legislatura- y cuáles son prescindibles en un escenario de negociación política con otras fuerzas para conformar mayorías de gobierno. Conocer los matices negociables de cada propuesta, los grados de intensidad con los que las formaciones políticas pretenden ejecutar sus puntos programáticos. En definitiva, se trata de conocer con antelación la predisposición al pacto para valorar con mayor conocimiento el nivel de fiabilidad de nuestro sufragio.

La quinta: que el elector sepa con anterioridad cuál va a ser la estructura del gobierno municipal, la denominación de las concejalías y las competencias atribuidas a cada una de éllas. Un asunto directamente relacionado con los comentados anteriormente y que los partidos políticos obvian sistemáticamente en todas las convocatorias. Como ciudadano quiero saber cuántas tenencias de alcaldía habrá, en cuántas y cuáles serán sus nombres se organizará el gobierno municpal, el número de personas de confianza y altos cargos que formarán parte del organigrama local...incluso un planteamiento económico riguroso, obligado en la coyuntura económica actual, que regule con carácter restrictivo las cantidades a percibir por los cargos públicos en concepto de dietas, gastos de representación, desplazamientos, comunicaciones...Un voto fiable en un momento histórico en el que la clase política ha devenido en uno de los principales problemas para los españoles.

La sexta: conocer el destinatario final del poder político a todos los niveles. Sabemos quién será el alcalde si votamos a una determinada opción política. De igual forma, antes de votar, tenemos derecho a conocer la identidad de todos los que se van a responsabilizar de los niveles máximos de gobierno en nuestro ayuntamiento. Los ciudadanos debiéramos exigir que los partidos políticos hicieran públicos los nombres de las personas que ocuparían la dirección de las concejalías en las que se va a estructurar el futuro gobierno municipal. Con esta medida, en íntima relación con la expresada en el párrafo anterior (“la quinta”), tendríamos la seguridad absoluta de que estamos votando a un grupo de gobierno, preparado para gobernar desde el minuto siguiente al escrutinio, despejando así una escenografía reprochable en la que apreciamos visiones personalistas de la política -en clave de competencia entre iguales- o repartos del poder entre formaciones, fruto de marathonianas reuniones de las cúpulas de las fuerzas políticas negociadoras.

La séptima: gran pacto político a nivel nacional para la elección directa del alcalde, estructura del gobierno municipal y reparto de las concejalías. Es absurdo que candidatos a alcalde mayoritariamente preferidos por el electorado se vean abocados a ejercer de jefes de la oposición mientras candidatos perdedores, incluso los terceros en número de votos, se conviertan en el responsable máximo de la corporación. Creo que no habría discusión en la elección directa del alcalde. Tampoco en fijar por ley la estructura de gobierno municipal, diferenciando los tipos de ayuntamiento por número de población, y realizando el reparto de las concejalías por el porcentaje de votos para el supuesto de que un partido político no obtuviese la mayoría absoluta. Por ley estaría determinada una posición proclive al diálogo y al consenso para todas las formaciones políticas.

Creo firmemente en que la política necesita un “abrir ventanas”, ofrecer nuevas perspectivas al ciudadano para que su participación en la toma de decisiones de la sociedad sea más efectiva y con resultados visibles. Hacen falta más ventanas y menos puertas, más cristales y menos paredes. Estoy convencido de que ha llegado el momento de darle a la democracia el carácter sustantivo que merece. El debate está abierto. Bienvenidos.

Manuel Baltar




Comenta

Se tes problemas ou suxestións escribe a webmaster@galiciaconfidencial.com indicando: sistema operativo, navegador (e versións). Agradecemos a túa colaboración.

¿Que caracteres alfanuméricos hai na imaxe? descarta espazos e signos

Exemplo: para C*8 Km@ introducir c8km.

captcha

¡Non entendo o texto!: cambiar imaxe






¿Que caracteres alfanuméricos hai na imaxe? descarta espazos e signos

Exemplo: para C*8 Km@ introducir c8km.

captcha

¡Non entendo o texto!: cambiar imaxe


Comentarios

56 comentarios
  • Páxinas
  • 1
  • 2
  • 20

    George Washington

    La mejor democracia es la de elección indirecta. La que permite al ciudadano elegir no directamente a sus representantes; que es la propia en España de la centralización mediante provincias y provincianos. Sustantiva dice...no te j...


    19

    Mastro

    De donde pillaría o autor o texto que publica para modifilalo e publicalo como propio? A alguén de vós vos parece que sea da sua propia colleita e traxectoria? A min, dende logo, que non. Si é da sua colleita, polo menos levoulle unha semana escribilo e pulilo. En todo caso, no meu caso, paréceme completamente inverosimil nesta xente falar con palabras maiusculas de democracia e participación. Algún suplente de porteiro do porteiro daríalle a receita, un carguiño un soldiño.


    18

    Rosaura

    Felicítote Manuel.


    17

    Evencio

    Parabéns a José Manuel. O resto dos comentarios que leo: envexa, odio, rencor, animadversión, xuízos apriorísticos e nada máis. Escreber por escreber. Apertas e que o 2011 todos aprendamos a ser máis obxectivos, que boa falla nos fai.

    3 respostas
    1

    Por Rayleigh: jajajaja! Evencio, rapaz. De quen es familiar? E o teu nº de carnet do PP cal é? Este artigo é un insulto a intelixencia, só para pillar a uns cantos incautos coma ti, que non caen, en realidade na personalidade de quen o escribiu. Que fale de elección directa e que os políticos dean conta do que fan cos cartos, un membro do clan Baltar que durante 20 anos, nin elección directa, nin dar conta a ninguén nin farrapo de gaita ten coña.

    2

    Por Maruxa: Rayleigh.Non te esquecerias de que tamén pode ser,o porteiro suplente do suplente do suplente do porteiro suplente da Diputación,eu coñezo polo menos a tres.....

    3

    Por Rayleigh: Xa maruxa.. Din que teñen ata 32 bedeis nas portas. Pois non te queda nada :D Coa xentiña esta admiradora de Baltar's family, a pregunta que lles hai que facer é a que nos fan a todos nos pobos: e logo, ti de quen ves sendo?


    16

    MacBert

    Non lin o artigo, pero como nos tes acostumados a telegramas sen contido aparente, case prefiro non lelo. Seghuro que o neghro/a que o escribiu non merece esa humillación.

    3 respostas
    1

    Por Ramiro: Non son telegramas. Pasa que galicia confidencial copia exactamente posts da súa web onde únicamente da conta da súa actividade....por certo decídeme o nome dalgún político do bloque ou do psoe, ou do pp, de quen poidades dicir que seguides a súa axenda pola rede...Moita xenreira tedes algúns!

    2

    Por mereudon: Ana Miranda?

    3

    Por MacBert: e que opina o/a neghro/a que escribiu o artigo?


    15

    Porco Jones

    Hahaha....a que tenhen montada os PPodres! É o que ten o teimar na unión para non se ter que baixar da poltrona...xa comezaron as disidencias...dentro de nada van sair Álvarez Cascos en tódalas CC.AA


    14

    Manolo

    Debatir con este sujeto es imposible. Sus secuaces ponen por todos los medios de internet listas negras de gente decente del partido que comete el pecado de no obedecerles. Cuanto primero el PP lo pierda de vista mucho mejor. Por cierto, a mi todas sus propuestas me parecen una estupidez integral: grados de intensidad, predisposición al pacto...chorradas todas de quien ya sabemos como funciona y no admite más consejo que la sumisión y el lameculismo.


    13

    Atalanta

    O que mais me entristece e que non levo visto ningun comentario onde se incida en rebatir este artigo con argumentos políticos, e o de sempre que si Xose Manuel e esto o outro, que si non fala en galego, que si a diputación,..... e que non podedes centrarbos en facer criticas constructivas. A min o artigo pareceme unha boa exposición de ideas e obxectivos para levar a cabo politicamente. Dende outro orde de cousas gustaría ver o candidato socialista ou o do BNG, escribir algo maís que criticas o partido popular porque os que estan "gobernando" son eles , supoño que donde non hai non se pode buscar.

    5 respostas
    1

    Por Rayleigh: Rebater? Teño que recordarche quen é este señor? Este señor está onde está por papá. Ou moito cambian as cousas, ou será elexido Presidente da Deputación sen que ningún ourensán (salvo os 27 deputados provinciais) puideran elexilo directamente. Sustituíndo o seu pai. E os presidentes das Deputacións poden dedica-los cartos o que lles saia de ahí abaixo sen dar contas a ninguén. Entre outras cousas. E este señor escribe este artigo? E aínda por riba aplaudilo? Fai o PP, partido no que está, algo dos 7 puntiños anteriores? Ten previsto este señor propor que o PP dé exemplo? Mira rapaz.....

    2

    Por Atalanta: Teño que recordarlle que o alcalde actual non foi elexido pola maioria dos electores de este municipio que a forza mais votada foi o pp que estan no goberno grazas a unha alianza co BNG que venderon a sua alma politica por chegar a alcaldia tanto uns como os outros non me sexa hipocríta,e non falemos de cartos que todos estamos pagando a incompetencia do bipartito por exemplo nas obras do campo da feria, que nos sae do a todos bolsillo, Eu non son ningun rapaz meu amigo/a

    3

    Por Rayleigh: Presentáronse as eleccións, non rapaz? Se o PP estaba facendo tan ben, por que non conseguiu maioría absoluta (e según as enquisas, cada vez están máis lonxe)? Por que cada vez o votaba menos xente? E quen goberna, por exemplo, en Euskadi? Foron elexidos para estar alí? Ou en Canarias? Falamos de hipocresía rapaz? E a forza máis votada en Ourense, pero o goberno de Ourense representa a máis ourensáns. Volvendo o tema de deputación, o PP ou quen sexa poden poñer un chimpancé se queren (e de feito moita diferencia no goberno da deputación de Ourense non hai) e este señor que predica neste artigo, POR SUPOSTO, non vai mover un dedo en aplicar o que di. Falamos de hipocresía?

    4

    Por Atalanta: O único titere ou chimpacé que hai agora mesmo no goberno e aquel que non ten criterio propio e que fai e desfai a expensas do que outros lle mandan porque teñeno collido polo pescozo politicamente falando,si o seu alcalde, o seu goberno bipartito, non perdan o tempo presentando duas candidaturas presentese xuntos, asi non confunde o electorado, porque por si solos nunca gañaran as eleccions na cidade meu querido amigo,Ah que eso non llo poñen as suas enquisas. Eu non falo de hipocresia falo de realidades.

    5

    Por Rayleigh: Confundi-lo electorado? Claaaro. Como ninguén sabe que chegarán a acordos, estan xogando o despiste!! Pois nada, que en Canarias se presenten xuntos os do PP e CC. E en Euskadi, o PP e o SOE. Veña rapaz. Dade exemplo. Ti non falas de realidades. Queres realidade? A realidade é que se o PP poñe a un chimpancé, ti o votarás. Xa se está vindo agora..Criticando o anterior candidato do PP, ese que tiña a 20 persoas "vivindo" na súa casa que agora é malísimo, mentras que hai 4 anos era o mellor do mundo. E seguro que o votaste e todo.


    12

    Rayleigh

    Este artigo é un insulto a intelixencia. Que o escriba o membro dunha familia que practica o nepotismo de maneira brutal, responsables de que a provincia de Ourense esté nos últimos postos do estado en TODO salvo no malo. E a nivel político, esas 7 propostas, nin o PP nin EL nin o seu PAI van levar a cabo NINGUNHA a pesares de que o poderían facer. Hai xente que lle critica que escriba en castelán. Pois eu non. A ver se así, a xente non interpreta que os galeguistas somos coma el. Hai que marcar distancias con xente coma esta.

    15 respostas
    1

    Por Atalanta: Creo que esta un poco equivocado/a en su percepción espacio-temporal de que ourense esta en los ultimos puesto del estado, es cierto pero desde que estamos con el gobierno del bipartito, tire de estádistica y mire los resultados de la provincia durante el gobierno de Manuel Cabezas.Eu considerome galeguista e non por eso teño que asocialo a ningun partido nin a o idioma en que escribo, ser galeguista vai mais alo de todo eso. Espero que o descubra pronto.

    2

    Por Porco Jones: Non sei a provincia, pero a cidade de Ourense melhorou un 200% coa xestión do bipartito no Concelho. Na época de Cabezas o único que melhoraba en Ourense era o chalé do alcalde, agora encheron todo de paseos fluviais, fixeron umas termas alucinantes en Outariz e nas Burgas e o casco velho parece outro. Non sei o que vai pasar nas municipais pero se ganha o PP vou flipar...

    3

    Por Rayleigh: Por suposto que ser galeguista vai máis aló do idioma. Pero este presumía delo e toda Galiza sabe que este e o seu pai, son os prototipos de caciques e de mangoneadores, polo que ía en descrédito de todos os que nos consideramos galegos. Polo tanto, non é tan malo que fale en castelán e se vaia empapando do cosmopaletismo do que fan gala os dirixentes do PP en xeral e que siga facendo o mesmo.

    4

    Por Atalanta: Melloru moito si fiexeronse unhas aceras boisimas por onde pasan o maior numero de parados de galicia e tamen paseos fluvias que xa se empezaran a facer no goberno de cabezas hai hemeroteca meu querido amigo/a si e gastaronse moitos cartos en sendas reformas de chavasqueira e na maravillosa obra de compa de fiera que estan a volver a facer, si andamos moi sobrados de cartos en ourense con dous alcaldes chupando de bote, en cantas plazas de termanismo creou o bipartito o alcade cabezas tiña un bo chale, claro que si, pero os seus sendos alcaldes viven nunha chabola verdade, non me faga rir.

    5

    Por Rayleigh: Maior número de parados, onde?? En Ourense, onde gobernan os Baltar? Non pode ser!! Na Galiza féliz de Feijoó cun conselleiro de industria deslocalizador, o presidente con mulatas en Brasil e cun conselleiro de traballo que TEN AS COMPETENCIAS en traballo e que non sabe que facer con elas? Estás de broma, non? En Galiza non hai paro, por que Feijoó resolveu a crise en 45 días. Ah..e os paseos, pódense facer e facer meu neno. Nonseisemeexplico....

    6

    Por Manolo: Manuel Cabezas tuvo múltiples logros durante su mandato como alcalde de Orense y los ciudadanos lo reconocimos otorgándole victoria tras victoria. El problema es que Manuel Cabezas y Baltar no tienen nada que ver. Precisamente los baltares hicieron todo lo posible para machacarle y lograron colocar a un peón suyo - que luego les salió rana - de 3ª categoría para sustituirle. Resultado: pérdida de la alcaldía de Orense.

    7

    Por Atalanta: O meu querido contertuliano Rayleigh, gustariame dicirlle que en ourense non goberna o partido popular,se non o seu querido bipartito, ese que tan ven o fixo na Xunta de Galicia despilfarrando a mans cheas, Si desde logo estabamos mellor na "Galiza" feliz e despreocupa alonxada da realidade de Bipartito. O Sobre o das infracturas creadas nacidade claro que se poden facer e tamen desfacer, como no campo da feira, gastando os cartos de todos, eso si e gobernar. Creo que me explico......

    8

    Por Rayleigh: Despilfarrando? En que? No tema dos audis? Volvemos outra vez as leiras? Despilfarrando como a famosa Cidade da Cultura que cando se empezou no 1999 ía custar 120 millóns e cando o colleu xa ía polos 400 millóns, chupando todolos anos o 30 % dos orzamentos de cultura mentras monumentos galegos coma o mosteiro de Oia empodrecían? Ou a famosa autovía da costa da morte que se non se monta un escándalo, 400 millóns máis de sobrecusto, ou as campañas publicitarias de varias consellerías a 1 m por cada unha..Falas ti de despilfarro?

    9

    Por Rayleigh: Non consideras despilfarro a política de favores que TODOS E CADA UN dos políticos do PP na provincia de Ourense? Non consideras despilfarro ter unha deputación SOBREDIMENSIONADA con decenas de funcionarios postos soamentes por ser militantes do PP, chupando do erario público? Canto che custa iso, rapaz? As Deputacións máis endebedadas de Galiza, sabes cales son? Con especial mención a de Ourense. Manda truco!! Un pepeiro falando de despilfarro, e Baltarín de "elección directa".

    10

    Por Porco Jones : Atalanta, vaia colhoada tes meu, falar de despilfarro tendo a pirámide de Fraga (cidade da cultura), a deputación de Ourense, o Gurtel galego, etc....ten un pouquinho de vergonha anda!

    11

    Por Galicia Confidencial: Un pouco sentidiño a todos. Acusar a unha persoa dun delito sen sentencia de por medio é perseguíbel xudicialmente, así que tivemos que borrar varios comentarios. Gracias por debater en GC, pero respetade as normas e o sentido común.

    12

    Por Porco Jones: Pero que dis Manolo! consulta a hemeroteca de La Región, Cabezas marchou envolto en escándalos. O Sanchez Vidal dimitiu e marchou, que é o que tenhen que facer os (supostos) corruptos coma él. E aínda que non ten perdón de Deus, polo menos marchou co rabo entre as pernas, cousa que non lhe vin facer a nengún dos corruPPtos que hai espalhados por España.

    13

    Por Rayleigh: Perdonad. Pero creo que aún no pillamos vuestra lógica. Si lo hacen los demás, es corrupción. Si lo haceis vosotros, es casualidad. Es así no? Es algo antiguo, pero mira Manolo: http://informativos.net/panorama-mu.... En esta página hay una serie de "casualidades" que padeceis los del PP (como la lotería, vamos) entre ellos Manuel Cabezas. Por cierto, ese Cabezas no era el que tenía un sueldo que era el 4º más alto de España y que vivía en Madrid y solamente se acercaba a Ourense en los plenos?

    14

    Por Rayleigh: Ah..e eu non acuso de nada. De feito, digo que son "casualidades". Pero sempre hai un pepeiro por medio cando ocorren!! E nunca lles perxudican..Hai que ver!

    15

    Por Rayleigh: Pero é que o Sánchez Vidal, foi acusado dun presunto delito de prevaricación que aínda non ocorrera. Algo que, en primeiro lugar, nunca vin (Pódese acusar a alguén por adiantado?) e que se fora do PP, xa teríamos a manolos, atalanta, lanzándose a defendelo con todo. E bueno, para botalo, nin con auga fervendo! Aquí é onde se ve que partido fomenta e protexe a corrupción e quen non.


    11

    Rodrigo Diaz

    Agora no se fala nin galego nin castelan ni castrapo,cada un vai e fala un dialecto, mais pegado o Portugues que o noso galego. Baltarin ten toda a razon do mundo sobre o bipartito, ademais de ese custo se cuartos que nos teñen, non fixeron unha o dereiro. xa non falo de España, onde o Zapatos nos esta a deixar por o chao. a emigracion da xente xoven, non me sexas hipocrita, canta xente se quedou co bipartito?????? non os conto cos dedos da man, hai que deixar de mirar a palla no ollo axeno e mirar a viga no noso

    1 resposta
    1

    Por Rayleigh: Claro..en 4 anos, hai que solucionar a desfeita de décadas, non? Esto é unha contestación ó pouco que se te entende do teu mensaxe. O PP non ten unha viga no ollo, ten un rañaceos.


  • Páxinas
  • 1
  • 2
  • José Manuel Baltar Blanco

    É deputado do PPdeG e vicepresidente da Mesa do Parlamento. Coordinador da campaña do PPdeG en Ourense nas municipais do 2007 e nas xerais de 2008. É membro da xunta comarcal de Ourense do PPdeG. O seu blog