A morte dun símbolo

A morte de Fidel Castro colocou a Cuba, mais unha vez, nun lugar sobranceiro da atención mediática mundial.

Por Xesús Veiga | Compostela | 26/11/2016

Comparte esta noticia
 
En realidade, a illa case nunca deixou de ser o centro da atención pública dende o trunfo da revolución encabezada por Fidel Castro.Para os sucesivos gobernos norteamericanos a destrución do novo sistema político nacido en 1959 constituíu unha permanente obsesión que propiciou a posta en funcionamento de diversas estratexias desestabilizadoras e agresivas.Para a totalidade das persoas procedentes da esquerda de orientación comunista e para unha parte importante dos sectores de tradición socialdemócrata, Cuba foi algo mais que un réxime político xurdido da revolta popular contra o goberno de Batista.Foi, sobre todo, un símbolo da afirmación dun pequeno país fronte ao hexemonismo dos USA.Foi, tamén, a terra que xerou dous mitos revolucionarios moi importantes do século XX:Ernesto “Che” Guevara e Fidel Castro.
 
O problema dos símbolos é que, habitualmente, sobordan o territorio do racional e sitúanse nun ámbito –o dos sentimentos- que non propicia unha discusión construtiva.Para unha parte da esquerda que procede da tradición comunista, o réxime político cubano foi merecedor dun apoio incondicional.Calquera expresión que cuestionase algún aspecto da realidade social da illa caribeña foi descualificada como unha intolerábel equidistancia entre a valoración do poder que administrou o Partido Comunista Cubano e o sistema político vixente nos EE.UU.
 
Para esta esquerda, nas décadas anteriores á caída do muro de Berlín (1989), todo encaixaba nun aparente círculo virtuoso:Cuba formaba parte do amplo “campo socialista” que dirixía a URSS.A intervención militar do Exército soviético na Checoslovaquia de 1968 ou a propia traxectoria debuxada polo mandato de Stalin mereceron algunhas dúbidas ou momentáneas manifestacións de desconcerto, que foron esmorecendo grazas ao dominio da versión mais segura e gratificante:o imperialismo ianqui era o principal responsábel de todos os problemas, mesmo dos erros que puidesen existir no “campo” amigo.Cando a URSS e os demais Estados do leste de Europa experimentaron a rápida mutación que deu lugar a unha progresiva implantación das principais lóxicas económicas e políticas vixentes na parte occidental do continente, moitas persoas daquela esquerda comunista xurdida no século XX non foron quen de realizar unha análise sistemática da súa propia tradición ideolóxica e preferiron buscar un refuxio confortante no réxime cubano.
 
A desaparición de Fidel Castro abre algunhas interrogantes sobre o futuro do sistema político cubano.Non cabe descartar que aparezan os “Putin” caribeños que agora son disciplinados membros do aparato do PCC e que mañá actúen como dirixentes de grupos de poder político-económico dispostos a traficar, sen escrúpulos, con mercadorías e persoas invocando o libre mercado e os sagrados beneficios empresariais.Disporá a sociedade cubana das reservas éticas e políticas suficientes para manter as conquistas históricas do proceso revolucionario e superar os erros cometidos nas últimas décadas polos dirixentes do Estado?Eliminará o novo presidente dos USA as medidas de achegamento adoptadas por Obama?

Comparte esta noticia
¿Gústache esta noticia?
Colabora para que sexan moitas máis activando GCplus
Que é GC plus? Achegas    icona Paypal icona VISA
¿Gústache esta noticia?
Colabora para que sexan moitas máis activando GCplus
Que é GC plus? Achegas    icona Paypal icona VISA
Xesús  Veiga Buxán Licenciado en CC.EE. pola Universidade de Bilbao. Profesor –dende o ano 1974- no Departamento de Organización de Empresas e Comercialización da Facultade de CC.EE. da USC. Dirixente do MCG. Posteriormente, foi dirixente de Inzar.Foi deputado polo BNG no Parlamento galego dende 1993 ao 2005. Dende Setembro do ano 2005 ate o mes de Abril do ano 2009 foi asesor para asuntos económicos no Gabinete da Vicepresidencia da Igualdade e do Benestar da Xunta de Galicia.