Por E.P. | SANTIAGO DE COMPOSTELA | 02/07/2018 | Actualizada ás 14:55
A nova e "viva" imaxe do Pórtico da Gloria, a xoia do románico da Catedral de Santiago, quedou inaugurada este luns de forma oficial nun acto que contou coa presenza da raíña Sofía e no que se desvelaron os resultados dunha década de traballos que recuperaron " a grandeza" desta peza patrimonial que hoxe, con parte da súa policromía orixinal restaurada, "contaxia o sorriso de Daniel".
Así o dixo o presidente da Fundación Barrié, José María Arias Mosquera, unha entidade que traballou como mecenas da obra de restauración e que investiu neste icónico elemento da basílica compostelá 6,2 millóns de euros.
Durante a súa intervención no acto oficial, ao que asistiron un nutrido grupo de autoridades civís e militares, Arias Mosquera eloxiou o "meticuloso traballo" dos investigadores e restauradores, que "se gañaron a Gloria" devolvendo a cor ao Pórtico e permitindo que "o sorriso do profeta Daniel se fixese contaxiosa".
Este exhaustivo traballo traduciuse nunha proximidade tal ao monumento, explicou o responsable da Fundación Barrié, que "até as figuras recibiron apelativos cariñosos" durante os 10 anos de proceso.
O SORRISO DE DANIEL E ROSALÍA DE CASTRO
O profeta Daniel, a unha das pezas máis relevantes do románico polo sorriso que exhibe no Pórtico da Gloria --e que contrasta coa inexpresividade habitual das figuras románicas-- tamén foi evocada polo presidente da Xunta, Alberto Núñez Feijóo, que reivindicou a "proximidade" que manifestan as figuras do Pórtico.
Tanto Arias Mosquera como o presidente galego iniciaron os seus discursos aludindo á figura de Rosalía de Castro, que tiña especial predilección por este monumento, ante o que aprendeu a debuxar o seu fillo Ovidio. De feito, ambos mencionaron unha obra da gran voz da poesía galega na que fai referencia á "viveza" das figuras do Pórtico.
"O Pórtico soborda humanidade e foxe do hieratismo da época", lembrou Alberto Núñez Feijóo, para quen o "cambio de mentalidade" na época da súa creación, fai oito séculos e medio, albíscase "de forma extraordinaria" na orixinalidade das pezas.
"Galicia tiña xa entón capacidade de proxectarse no mundo", sinalou o presidente galego, que lembrou que para os peregrinos que durante séculos entraron a través del á basílica compostelá, o Pórtico preséntase como "un faladoiro celestial" tinguido de "complicidade e ambiente relaxado".
A día de hoxe, resaltou Feijóo, quen contemple o Pórtico está ante "tres obras de arte": o propio elemento patrimonial, a obra de arte resultante da "pericia do equipo interdisciplinar de restauradores" e o "entendemento" que se fixo posible entre institucións públicas e privadas", que levou a "recuperar a grandeza" do Pórtico, "en parte escurecida polo tempo".
UNHA CUARTA POLICROMÍA
No acto tamén interveu o arcebispo de Santiago, Julián Barrio, que agradeceu a unión de institucións que permitiu a restauración do pórtico, unha obra "excepcional" na que se reflicte a visión de "humanista adiantado" do Mestre Mateo.
Esta obra, dixo monseñor Barrio, na "a eternidade faise tempo e a pedra faise viva", contou durante o seu oito séculos e medio de existencia con tres grandes policromías e mostra hoxe, resumiu, a cuarta: "a que nos deixou a historia".
A RAÍÑA ELOXIA O RESULTADO
O acto oficial de inauguración da restauración do Pórtico arrincou sobre as 11,00 horas, cando a raíña Sofía chegou á Catedral de Santiago, onde saudou ás autoridades presentes, entre as que se atopaba o delegado do Goberno, Javier Losada, o presidente do Parlamento, Miguel Santalices, o xefe do Executivo galego, o arcebispo de Santiago ou a presidenta do Congreso, Ana Pastor.
Ante a atenta mirada das autoridades convidadas, a Raíña atendeu con interese ás explicacións sobre o Pórtico que lle proporcionou o director da Fundación Catedral, Daniel Lorenzo.
Así, mostrouse moi interesada nos pigmentos da policromía, así como na súa durabilidade, e asegurou que o Pórtico quedou "precioso" tras este proceso. Do mesmo xeito, tras descubrir unha placa conmemorativa, deu os parabéns aos responsables do proceso.
O responsable da Fundación Catedral, pola súa banda, volveu a reiterar a complexidade do proceso de restauración, así como a abundante policromía achada durante o mesmo. Sobre o Pórtico, dixo que se trata dun "proxecto excepcional, dadas as calidades dos pigmentos utilizados".
"Aquí está o ouro máis puro da Catedral", dixo Daniel Lorenzo, que destacou que na época non era habitual empregar tanto ouro nin tanta cantidade de lapislázuli, un elemento reservado para iluminar códices e escritos. "É como un libro a tamaño grande", dixo o director da Fundación Catedral, que lembrou que, no seu momento, a luz que emanaba do Pórtico por esta decoración "competía coa do sol".
UNHA NORMA A NIVEL EUROPEO
Na inauguración deste luns estivo presente tamén o ministro de Cultura, José Guirao, que cualificou o resultado como "impresionante".
En particular, Guirao quixo pór o acento sobre o extenso traballo de investigación realizado antes de intervir sobre este monumento, grazas ao que "se aprenderon moitas cousas que se van a aplicar a unha chea de investigacións".
De feito, avanzou que os métodos empregados para o pórtico serán presentados nos próximos meses no comité de normalización europeo para que se establezan como "metodoloxías de traballo" futuras en casos similares.
Se tes problemas ou suxestións escribe a webmaster@galiciaconfidencial.com indicando: sistema operativo, navegador (e versións).
Agradecemos a túa colaboración.